Powered by Blogger.

Friday, January 7, 2011

Mari Menjahit..


Selepas berita pemergian aku ke klas menjahit baju kurung lewat tahun lepas tersebar, aku tak sangke ade insan yang sudi kain elanye aku jaitkan untuk jadi baju kurung.. serius beb.. aku tak jangke pon nak dapat customer seawal cam ni.. blaja jait pon belom genab sebulan.. seriau aku nak potong kain orang.. takot silap potong mampuih aku.. mane aku nak carik balik kain yang sebijik macam orang tu punye..

Mesti ade yang tertanye2 sape la orang tu kan.. orang tu adalah Puan Fatin office mate hubby.. ari tu puan fatin ade anta baju nak kasi bling2.. tarok manik.. kalo korang rajin korang carik la baju die yang mane.. ade dalam blog aku nih.. hehehhe.. brani btol puan fatin ni soh aku jait baju die.. aku pon sebenarnye tak bape confident nak jait baju orang.. pada aku ni satu tanggungjawab berat sebab pengalaman aku dalam bidang jait2 cetek sangat..

Berbekalkan mesin jait cap Carefour yang hubby beli bulan april tahun lepas ni aku cube gak buat baju puan fatin sehabis baik.. nak beli mesin jait Singer mahal la pulak.. dapat yang ni pon dah besuko gile dah..

Disebabkan aku jait zip kat kain baju kurung puan fatin la baru aku tau cam ne nak pakai tapak yang khas untuk jait zip.. mase blaja ari tu masin jait kat sane boleh main blasah je.. tak yah tuka2 tapak.. tapi mesin jait aku nih tak boleh la pulak.. tak pe la.. blaja nih..


Jenoh aku dok godek2 manual mesin jait nih.. jumpe gak akhirnye.. sebenar banyak lagi gajet mesin jait ni yang aku tak tau cam ne nak gune.. nnt2 la aku cube.. pakai mane yang penting je dulu..

Yang blah kiri tu la tapak untuk jait zip.. blah kanan tu yang biase.. huhuhu.. kalau aku tak jait baju puan fatin ni, agaknye sampai skarang pon aku tak tau cam ne nak gune tapak zip tu..

Pasal span bahu ni satu hal gak.. dulu2 mase aku kecik2 aku panggil mende ni robocop.. sebab span ni boleh wat bahu orang lebih panjang dan lebih tinggi macam robocop.. tu dulu la.. mungkin dulu cume ade span yang tebal seinci tu kot.. skarang ni orang banyak pakai yang stengah inci je.. lebih nampak neutral.. tak de la pelik cam robocop.. hehehe.. nak tarok span kat baju puan fatin pon aku belek baju kurung aku yang MIL buat.. mase kat klas tu aku punye baju tak tarok span pon.. tu pasal tekial2 skit bile nak pasang span kat baju orang..

Ni jait kat bawah baju.. aku pon tak ingat ape name jaitan ni.. blaja ngan mak mase skolah menengah dulu.. kat skolah pon blaja rase.. subjek Kemahiran Hidup kalau tak silap..

Leher jait cenggini je.. nak jait mate lalat or tulang belot belom sempat blaja lagi.. nanti la balik kampung nak menuntut kat MIL.. hehehhe.. butang pon tak tarok sebab tak tau nak tarok cam ne..

So, ni la hasilnye.. taarraaa... kain tak de dah masok dalam beg.. sempat amek gamba baju je.. gamba time potong kain sume tu tak de.. maap le ye..

Baju yang dah siap ngan baju contoh dah masok dalam beg Sogo.. letak kat sebelah helmet hubby.. senang.. hubby gi keje trus bawak.. setelah beberapa hari kain puan fatin teperap kat umah ni, hari ni kain tu dah sampai kat tuan punye badan.. harap2 'sedap' la baju tu bile puan fatin pakai ye.. kalau ade jaitan yang senget benget tu mintak maap la ye.. saye budak baru belajar.. huhh.. lupe nak cite, kain puan fatin tu kain cotton.. kalau kain licin mintak maap le.. aku belom lagi dapat kekuatan nak potong baju orang yang kain licin2..

11 juta comments on "Mari Menjahit.."

a'in fajar on January 08, 2011 12:11 AM said...

bagus ape dah dapat tempahan, x sia2 ko pg belajar..dah ada sijil lagi org pecaye kat ko..ape2 pun ko mst boleh buat juga..tahniah la.cantik baju ko jait..
kita mesti ada kemahiran tok ms depan kita.
nnt buat bj dudak plk leh ku tmph bj ank2 ku, mst laku, jarang org nak buat bj budak.

eda_ej on January 08, 2011 9:38 AM said...

betol ain, aku takot nak jait baju orang nih..

Nini D.. on January 08, 2011 1:10 PM said...

ko tunggu...nnti aku beli kain cotton 4meter...siap anta baju contoh...ko jaitkan utk aku eh..

eda_ej on January 08, 2011 1:37 PM said...

huhuhu.. semangat nih.. takot aku..

a'in fajar on January 08, 2011 6:55 PM said...

mst berani la chik, ko blajo buat bj budak nnt ku anto bj tok buat bj syuhada n fina..ada 7 bln sebelum raya..

eda_ej on January 08, 2011 7:52 PM said...

klu ade baju contoh boleh la.. hehehhe..

neyza mokhtar on January 09, 2011 9:36 PM said...

chaiyok2x...nak tempah gak..kira rege kengkawan yer?hehe

eda_ej on January 09, 2011 10:09 PM said...

hahahah.. boleh2.. tp ko pon pandai wat baju kan.. ntah2 ko buat baju lagi santek dari aku.. huhuhu..

azura samsuddin on January 10, 2011 9:23 AM said...

kalo zura nak tempah gak boleh?? siyes ni tau sbb susahnye nak dptkan org boleh wat baju nih, nati eda gtau yer...

azeila eila on January 10, 2011 9:24 AM said...

OMG.............i like it Pn Ida!! aku support ko 200%

eda_ej on January 10, 2011 9:33 AM said...

zura~boleh je tempah.. tp wat mase ni kain cotton boleh la.. kain licin2 tak brani lagi..

eila~tengkiu beb.. i lap u.. =D

 

Once Upon A Time Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez