Powered by Blogger.

Friday, September 9, 2011

Tekanan Darah..


Aku antara orang yang tak tau pasal tekanan darah.. yang aku tau bile lengan tangan kene pam tu maksudnye nak amek tekanan darah.. macam mane kaedah pembacaan tekanan darah ni aku memang zero.. aku memang tak de medical back ground.. kalau tanye cam ne nak bace multimeter tu aku tau le.. part bace osiloskop pon aku dah lupe.. hehehe.. bile tiap bulan check bp kat dokto aku cume diberi tahu yang bp aku ok.. tapi aku sebagai tuan punye badan ni tak tau bp rendah tu cam ne, yang sedang2 tu cam ne dan bp yang tinggi tu cam ne.. 


Oleh yang demikian hari ni baru aku mencari cam ne nak bace bp walaupon aku tak reti nak pakai pam yang tarok kat lengan tu.. 


Setelah dicarik2 aku terjumpe satu page yang agak mudah difahami pasal bp ni.. harap dapat membantu kawan2 yang zero pasal bp macam aku ni.. 


Memahami Bacaan Tekanan Darah


Tekanan darah biasanya direkodkan sebagai dua nombor, yang ditulis sebagai nisbah seperti ini:


Photobucket




Sistolik


Nombor atas, yang juga yang lebih tinggi daripada kedua-dua nombor, mengukur tekanan dalam arteri apabila denyutan jantung (apabila kontrak otot jantung).


Diastolik


Nombor bawah, yang juga lebih rendah daripada kedua-dua nombor, mengukur tekanan dalam arteri di antara degupan jantung (apabila otot jantung berehat antara degupan dan mengisi dengan darah).




Apakah cadangan AHA untuk tekanan darah yang sihat ?


Carta ini mencerminkan kategori tekanan darah yang ditakrifkan oleh Persatuan Jantung Amerika.


Photobucket




* Doktor anda perlu menilai bacaan tekanan darah yang luar biasa rendah.


Bagaimana tekanan darah tinggi didiagnos?


Penyedia penjagaan kesihatan anda akan mahu untuk mendapatkan gambaran yang tepat mengenai tekanan darah anda dan carta apa yang berlaku dari masa ke masa. Bermula pada 20 umur, Persatuan Jantung Amerika mencadangkan pemeriksaan tekanan darah pada lawatan penjagaan kesihatan yang kerap atau setiap 2 tahun sekali, jika tekanan darah anda adalah kurang daripada 120/80 mm Hg.


Tekanan darah anda meningkat dengan setiap denyutan jantung dan jatuh apabila jantung anda kelonggaran antara denyutan. Walaupun BP boleh berubah dari minit ke minit dengan perubahan dalam postur, senaman, tekanan, atau tidur, ia biasanya harus kurang daripada 120/80 mm Hg (kurang daripada 120 sistolik DAN kurang daripada 80 diastolik) untuk usia dewasa 20 atau lebih . Kira-kira satu dalam tiga (33.5%) orang dewasa Amerika Syarikat mempunyai tekanan darah tinggi.
Jika bacaan tekanan darah anda lebih tinggi daripada biasa, doktor anda mungkin akan mengambil beberapa bacaan lebih masa dan / atau telah anda memantau tekanan darah anda di rumah sebelum mendiagnosis anda dengan tekanan darah tinggi.


Bacaan tinggi tidak semestinya bermakna anda mempunyai tekanan darah tinggi. Bagaimanapun, jika bacaan menginap di 140/90 mm ​​Hg atau ke atas (sistolik 140 atau di atas ATAU diastolik 90 atau di atas) dari semasa ke semasa, doktor anda mungkin akan mahu anda untuk memulakan program rawatan . Program tersebut hampir selalu termasuk perubahan gaya hidup dan ubat sering preskripsi bagi orang-orang dengan bacaan 140/90 atau lebih tinggi.


Jika, sambil mengawal tekanan darah anda, anda akan mendapat bacaan sistolik 180 mm Hg atau lebih tinggi ATAU bacaan diastolik 110 mm HG atau lebih tinggi, tunggu beberapa minit dan mengambil sekali lagi. Jika bacaan masih pada atau di atas paras itu, anda perlu mendapatkan rawatan perubatan kecemasan serta-merta untuk krisis hipertensi .


Walaupun tekanan darah anda adalah normal, anda harus mempertimbangkan untuk membuat pengubahsuaian gaya hidup untuk menghalang perkembangan PBP dan meningkatkan tahap kesihatan jantung anda .


Nombor yang lebih penting, atas (sistolik) atau bawah (diastolik) ?


Perhatian biasanya lebih diberikan kepada bilangan atas (tekanan darah sistolik) sebagai faktor risiko utama untuk penyakit kardiovaskular bagi orang berusia lebih 50 tahun. Dalam kebanyakan orang, tekanan darah sistolik meningkat secara berterusan dengan usia kerana meningkatkan kekakuan arteri besar, jangka panjang membina plak, dan peningkatan kadar penyakit jantung dan vaskular.





Notakaki~sumber dari sini..

4 juta comments on "Tekanan Darah.."

Fieza on September 09, 2011 9:43 PM said...

salam...saya pn dh anak 3 nie, haram x tau nk bace tekanan darah mcmn...tp penting jgk kn utk tau...hehehe...bgs jgk info eda tu...;-)

Hida Kadiso on September 09, 2011 10:20 PM said...

hahahaha.. saye pon baru tau ari ni.. hehehhe..

Najwa.H on September 10, 2011 12:08 AM said...

nak menyibuk bole?hihi

- yang di atas tu bacaan pesakit darah tinggi saje.

sesiapa yg ada;

hypertension + diabetes :
kena aim rendah dari 130/80mmHg

hypertension + diabetes + protein dalan urin:
kena aim rendah dari 125/75mmHg

hypertension + sakit jantung / stroke juga kena aim lebih rendah.

(tolong pesan kat family di kg ;)



yg pregnant kalau darah tggi:
hati2 okeh, (eda ada experience kan) sbb boleh sebabkan sawan tarik. byk lg komplikasi.


sekian doktot melaporkan ;))))

Hida Kadiso on September 10, 2011 12:24 AM said...

nasihat doktot amatlah dihargai.. time kaseh puan doktot..

memang sangat kurang tau pasal bp nih.. nampak cam remeh tapi sebenarnye penting juge utk kite tau..

 

Once Upon A Time Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez