Powered by Blogger.

Friday, February 11, 2011

Mari Membuat Baulu..


Aku sebenarnye tak tau ejaan sebenar kueh nih.. samada 'baulu' or 'bahulu'.. tak kisah la kan.. yang penting orang paham..

Ni aktiviti hari rabu minggu lepas kat kampung.. buat kueh baulu untuk kenduri naik buai anak paan.. hari selase minggu lepas MIL ade cakap soh buat baulu.. aku dah start garu kepale.. cam ne nak buat?? aku bukan tau pon.. dulu2 mase kecik2 ade la tolong mak buat baulu.. jenoh weh.. nak bakar baulu kene ade api atas bawah.. sekse btol.. pasang api kat temurung kelapa.. tu untuk api blah bawah.. api blah atas plak kene pakai sabut kelapa plak.. asap die jangan cite la.. mate kalau tak berair memang tak sah.. siap batok2 lagi..

Tapi tu dulu la.. skarang dah moden.. mule2 aku ingat MIL soh buat yg cam mak aku buat dulu tu.. tumpo.. rupe2nye MIL soh pegi rumah bibik siti (adik FIL) kat bagan pasir.. name je bagan tapi tepi jalan beso je rumahnye.. kat rumah bibik siti kelengkapan sume dah ade.. tinggal bawak bahan je..

Berbekalkan mesin pengadun ni la sume bahan dapat dikacau sebati.. jangan salah paham.. ni bukan aku sorang yg buat.. hubby ngan adik hubby yang sikin tu pon ade.. same2 tolong menolong.. kalo aku sorang memang tak menang tangan..

Sume bahan telah disukat oleh bibik siti.. di resipi bibik siti.. mule2 masokkan 30 bijik telo ayam.. pas tu masokkan 1.8kg gula.. pukol sampai sebati.. pas tu masokkan plak tepung gandum 9 mangkok.. kat gamba tu la makngkoknye.. aku tak tau bape ukuran tepat berat tepung gandum tu..

Baulu yang dah tegolek tu hasil bakaran yang pertama.. agak gelap warnanye kan.. hehhehe.. saya budak baru blajar..

Ade yang nak blajo?? senang je.. mule2 tarok minyak kat acuan baulu ni dulu.. tujuannye untuk memudahkan baulu tu tanggal dari acuan lepas dibakar..

Pas tu boleh la tarok adunan telo + gule + tepong tadi.. dah siap boleh le masokkan ke dalam oven.. senang.. tak yah tarok api tempurung kelapa ngan sabut kelapa dah.. tak de asap pon..

Sopannye la.. anak dara sape la ni agaknye.. ade yang bekenan?? hehehehe.. harap maap ye.. yang ni tak buleh.. yang ni udah ade cop mohor.. kalo nak gak kene interview sebulan.. ada bran??

Kesopanan dah kesusilaan yang terserlah bersama oven di sisi.. pakai oven sampai 2 bijik pon lambat tau nak siap.. sampai sakit2 segala tulang temulang..


Ni la hasilnye.. baulu yang kecik2 tu dah ade separoh dalam bekas nih.. baulu bentuk ikan tu plak nak bg kat tetamu.. nak masuk skali dalam goody beg..

Setelah beberapa jam mengadap.. akhirnye siap juge.. dari pukul 11 pagi sampai la pukul 7 petang baru siap.. memang sakit satu badan.. boleh la ni.. kaedah pembuatannye tak de la sesusah macam cara dulu2.. kalo ikot cara dulu2 memang pengsan aku agaknye..

7 juta comments on "Mari Membuat Baulu.."

~najwa~ on February 11, 2011 5:48 PM said...

'anak dara' tu sgt sopan sehh...ahaha

eda_ej on February 11, 2011 5:56 PM said...

telah dididik dan diasuh supaya kekal sopan senantiasa.. hehehehe.. =D

neyza mokhtar on February 11, 2011 9:55 PM said...

kuang..kuang..kuang..huhuhu..

Nini D.. on February 11, 2011 10:04 PM said...

giler sopan weh...ko kim salam senget dgn dia..hahahhaa

eda_ej on February 11, 2011 11:14 PM said...

niza~ko jeles ek.. kikiki..

emy~tersangat sopan.. i like..

a'in fajar on February 11, 2011 11:41 PM said...

bahulu la...mcm tu la aku tiap thn bila nk raya, dr aku ting4 smpi thn akhir mak aku 2 thn lps...mesin adun pun dah sama, oven pun sama ms mula2, pastu tukar yg org pun buleh msk..skrg tinggal kenangan je..huhuhu

a'in fajar on February 11, 2011 11:41 PM said...

bahulu la...mcm tu la aku tiap thn bila nk raya, dr aku ting4 smpi thn akhir mak aku 2 thn lps...mesin adun pun dah sama, oven pun sama ms mula2, pastu tukar yg org pun buleh msk..skrg tinggal kenangan je..huhuhu

 

Once Upon A Time Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez