Powered by Blogger.

Tuesday, May 4, 2010

Uniform Dapur..


Saya memang tak pernah ade uniform dapor a.k.a apron.. sebelom ni kalau masak pon memang tak pakai apron.. selalu baju mesti kene minyak or sambal.. ermm.. ade gak mintak hubby belikan apron tapi hubby kate tak payah.. buat je.. sebab kat skolah hubby dulu time KH (Kemahiran Hidup) bdak2 pompuan skolah hubby blaja wat apron.. saya ngan hubby bukan satu skolah.. skolah saya tak blaja buat apron.. mase form 1 cikgu KH ajar wat tuala lap tangan yang boleh gantong tu.. ntah kemane pon tuala tu..

So hari ni dengan semangat dan kerajinan yang ntah datang dari mane saya gagahkan diri buat apron untuk saya pakai kat dapor..

Taraaa.. ni la rupe bentok apron saya dah siap jahit.. lupe nak cite hubby dah belikan mesin jahit minggu lepas.. beli yang paling murah dipasaran.. boleh la menggantikan mesin jahit yang dah tak boleh pakai tu.. hehehe... kain untuk buat apron tu saya amek dari kain yang wat tutup bawah dapor saya dulu.. sebelom ade kabinet saya ade la tarok cam langsir untuk tutup barang2 yang besepah kat bawah tu.. bagi memperingati jasa kain tu, saya pon buat la apron pkai kain yang wat tutup bawah dapor tu.. so tak de la beli kain baru.. jimat pon ye.


Langkah pertama: buat pola apron pada surat khabar lama.. huhuhu.. main bedal je ni.. dah carik pola apron kat internet pon sume cam susah nak ikot.. so last2 wat ikot suke je.. hehehe..


Pola apron yang dah siap digunting.. nanti lebih kurang cam ni la apron saya..


Langkah kedua: lipat dua pola apron tadi.. kain pon lipat dua juga.. memudahkan untuk menggunting kain..


Jangan lupe pinkan jarum kat surat khabar n kain supaya kain tak lari2 mase menggunting..


So boleh la gunting.. ni dah siap gunting dah..


Ha... yang ni saya dah jahit kat blah kanan n kiri apron.. atas n bawah saya tak jahit sebab kain ni memang dah siap jahit sebab dulukan kain ni memang saya dah pakai wat tutup bawah dapor tu.. gamba atas ni saya dah buatkan jelujur.. saya jahit jelulur sebab saya ni tak pro lagi nak jahit trus pkai mesin jahit.. (benang oren tu yang saya jahit jelujur).. saya buat jahit jelujur ni untuk cantumkan tali untuk ikat n tali yang untuk gantung apron kat leher..

Gambar atas ni plak dah siap jahit gune mesin.. (senget benget btol saya jahit.. saya budak baru belajar.. hehehe..) jahitan jelujur tu boleh la di tanggalkan.. dah siap la apron saya.. dah boleh pakai pon..


Hahaha.. jangan tak caye.. hubby pon dah rasmikan apron yang saya buat.. amacam, comel tak hubby pakai apron??? huhuhu.. hubby memang suke main masak2 ni.. sampai nak tebakar dapor dibuatnye.. hehehe.. (ade macam chef wan tak??)

10 juta comments on "Uniform Dapur.."

Nini dear.. on May 05, 2010 12:57 AM said...

incik hubby,..saya mau order chicken grill 1..kuah mau black pepper...air,..limau ais!

ejai-eda on May 05, 2010 10:01 AM said...

baikk!!! grill pintu 1, kuah limau ais, ngan air black pepper ek!!! siyaaappppp!!!! hahahahhaa

Nini dear.. on May 05, 2010 10:20 AM said...

ni kalo makan,..mmg usus CLEAR utk tempoh seminggu..xpyh jumpe cik JAM.hahahaha

Nini dear.. on May 05, 2010 10:22 AM said...

uisshh..ni kalo makan nih..mmg kompem usus CLEAN & CLEAR utk tempoh seminggu...xpyh dah jumpe CIK JAMB.hahahaha

ejai-eda on May 05, 2010 10:26 AM said...

hahahhaha.. kire ok la tu.. jimat sket bill pembentungan, kurang siket kerje org nak mengosongkan tangki septik tu. hehhe

ummie_mirahaziq on May 05, 2010 3:29 PM said...

hu..hu..dasat tul aku tgk en ejai masak..gerun giler...

eda~ejai on May 05, 2010 3:37 PM said...

hahhaa... jangan main2.. order saja..

ejai-eda on May 05, 2010 3:45 PM said...

hahahahha.. gerun ek reen.. tu baru berapi siket tu... selalu nyer sampai aku soh bomba standby je kat sebelah. takot rumah terbakar. hahahahha

Nur A'in on May 05, 2010 8:46 PM said...

bagus bagus bagus...dapur dah cantik mst kn ada apron br nmpk pro...

eda~ejai on May 06, 2010 12:04 AM said...

nampak pro tak pe.. jangan nampak cam PROsak sudah la.. hehehe..

 

Once Upon A Time Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez