Powered by Blogger.

Tuesday, September 4, 2012

Fidyah..



Diperbolehkan tidak puasa pada bulan Ramadhan bagi empat golongan :

a. Orang sakit yang berbahaya baginya jika berpuasa dan orang bepergian yang boleh baginya mengqashar shalat. Tidak puasa bagi mereka berdua adalah afdhal, tapi wajib menggadhanya. Namun jika mereka berpuasa maka puasa mereka sah (mendapat pahala). Firman Allah Ta'ala : " …..Maka barangsiapa di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan lalu ia berbuka), maka wajiblah banginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain... " (Al-Baqarah:184). Maksudnya, jika orang sakit dan orang yang bepergian tidak berpuasa maka wajib mengqadha (menggantinya) sejumlah hari yang ditinggalkan itu pada hari lain setelah bulan Ramadhan.

b. Wanita haid dan wanita nifas : mereka tidak berpuasa dan wajib mengqadha. Jika berpuasa tidak sah puasanya. Aisyah radhiallahu 'anha berkata : "Jika kami mengalami haid, maka diperintahkan untuk mengqadha puasa dan tidak diperintahkan menggadha shalat." (Hadits Muttafaq 'Alaih).

c. Wanita hamil dan wanita menyusui, jika khawatir atas kesehatan anaknya boleh bagi mereka tidak berpuasa dan harus meng-qadha serta memberi makan seorang miskin untuk setiap hari yang ditinggalkan. Jika mereka berpuasa maka sah puasanya. Adapun jika khawatir atas kesehatan diri mereka sendiri, maka mereka boleh tidak puasa dan harus meng-gadha saja. Demikian dikatakan Ibnu Abbas sebagaimana diriwayatkan o!eh Abu Dawud. Lihat kitab Ar Raudhul Murbi', 1/124.

d. Orang yang tidak kuat berpuasa karena tua atau sakit yang tidak ada harapan sembuh. Boleh baginya tidak berpuasa dan memberi makan seorang miskin untuk setiap hari yang ditinggalkannya. Demikian kata Ibnu Abbas menurut riwayat Al-Bukhari. Lihat kitab Tafsir Ibnu Katsir, 1/215. Sedangkan jumlah makanan yang diberikan yaitu satu mud (genggam tangan) gandum, atau satu sha' (+ 3 kg) dari bahan makanan lainnya. Lihat kitab 'Limdatul Fiqh, oleh Ibnu Qudamah, him. 28.



Sumber dari sini.






Ye, aku tergolong dalam golongan 'c' diatas..

Aku mampu nak puasa tetapi khawatir atas kesihatan anak.. oleh itu aku telah selamat memontengkan diri dari berpuasa sehari.. 

Dan apa yang perlu dilakukan adalah aku harus qadha puasa & memberi makan seorang miskin untuk setiap hari yang aku tinggalkan.. 



Sekarang dah ade Pusat Pungutan Zakat.. so pegi je ke sane dan bayar.. kalau kat kampung mungkin kite boleh jumpe tok imam ke kan nak bayar fidyah atau pon carik orang miskin untuk diberi makan.. nih 1st time aku kene bayar fidyah.. sebelom ni bayar pose je..



Alhamdulillahh mr ejai dah tolong bayakan minggu lepas.. tq sayang.. tak banyak pon kene bayar.. cuma RM2 sahaja untuk satu hari yang ditinggalkan.. tapi kalau nak bayar lebih pon boleh.. sedekah.. hehehe.. (kene baya RM2 sebab aku ponteng tahun ni.. kalau dah 3-4 tahun lepas dah lain pulak kire2nye..) 


Inginkan keterangan lanjut hubungi Puzat Pungutan Zakat yang terdekat.. hehhehe..






6 juta comments on "Fidyah.."

Kakzakie on September 04, 2012 3:18 PM said...

Bila dah tunaikan tanggung-jawab legalah rasa. Kakak dulu masa mengandung anak sulung pun bayar fidyah juga disamping membayar puasa sebab kakak bukan tak tahan tapi sebab baby tak bergerak itu yg takut..

eda_ej on September 04, 2012 3:46 PM said...

kakzakie~haah kak.. rasa lega.. skang ni cuma nak abeskan baya puasa je..

LYAfrina on September 04, 2012 4:22 PM said...

tq for sharing...

thn2 sudah..lya tgolong dlm golongan "A".. tp alhamdulillah.. thn ni lya dpt jalanai ibadah puasa dengan baik sekali.. just tinggal puasa kerana period saje.. kalo thn2 sudah.. mmg xmampu sbb sakit & bla bpuasa memudaratkan.sampai masuk ke icu.. alhamdulillah.... thn ni diberi nikmat kesihatan y baik..

eda_ej on September 04, 2012 4:28 PM said...

LYAfrina~huhuhu.. same la tp tak pernah la masok golongan a tu.. sebelom ni masok golongan b je.. taun ni plak termasok golongan c.. hehehhe.. mujo ade asben tolong bayo..

mama ju, on September 04, 2012 5:27 PM said...

Salam sejahtera

Tkasih kerana maklumat.
Ayah mertua saya pun kena fidyah, tapi kami cari org di kg, bagi beras.TAK TAU PUN kat pusat zakat tu.

Wah Eda ni lawalah...

eda_ej on September 04, 2012 5:34 PM said...

mama ju~eda rase kalo bayar kat PPZ lagi mudah kot.. lagi pon kalau ade tahun2 lepas punye yang kite tak sempat bayar, dierang boleh tolong kirekan bape banyak yang patot kite bayar.. secara tak langsung memudahkan kite nak carik fakir miskin nak bg beras or duit sbb PPZ akan terus salurkan duit kite tu ke situ..

lawa ke?? itu edit potosop aje.. hehehe..

 

Once Upon A Time Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez