Powered by Blogger.

Wednesday, August 26, 2015

Tambat Sebelum Terlepas..



Rentetan dari entry lepas.. setelah difikir2 nak bawakkan abam harith pensil warna yang panjang dan gemok ni ke sekolah ke tak.. akhirnya ibu dapat akal baru.. 

Ingat tak pasal entry Pencil Roll Abam Harith ni?? sesape yang memang follow blog ni dari beberapa tahun lepas mungkin ingat kot.. lame dah entry ni.. mase tahun 2012 dulu..


Sebenarnye kitorang suami isteri ada bincang pasal macam mana nak elakkan dari pensil kale abam harith hilang kat sekolah.. dan memang ade cakap kat mr ejai yang rase macam nak rantai je semua peralatan sekolah abam harith..

Tiba2 rase TINGGGG!! mari kita merialisasikannya.. heheheh.. 

Cari balik pencil roll abam harith ni.. dah tak ingat letak kat mane sebenarnya.. yang butang bunga tu pon dah tanggal tapi memang ade simpan.. maka bermula la misi mencari pencil roll.. habis bakul mainan semua geledah.. tempat buku2 lama abam harith pon cari tak jumpa.. jenuh mencari akhirnya jumpa kat atas almari baju.. fuhhh.. lega..



Dah siap masukkan semua pensil warna abam harith.. Tetapi ade sedikit penambahan.. 

Jahitkan reben kat setiap atas jahitan.. lebihkan reben dalam sejengkal setengah untuk beri keselesaan anak mewarna.. kalau pendek sangat reben tu jd sangat tegang dan susah anak nak mewarna..


Ni contoh pensil warna abam harith.. kat sebelah bontot pensil warna tu buat lubang pakai mata drill.. pakai mata yang paling kecik.. kalau tak nak pakai drill papan litar elektronik tu.. pernah pakai mase buat final projek mase kat poli dulu.. cume bende tu ade kat kampung..  tapi memandangkan mr ejai dah memang ade mata drill yang kecik so pakai je la.. pusing pakai tangan pon boleh sebenarnya sebab kayu pensil warna tu lembut.. bukan kayu cengal.. buat lubang tu sambil2 tengok tv pon boleh siap.. tak perlu gerudi elektrik pon tak pe.. 

Dah siap buat lubang masukkan reben ke dalam lubang tadi dan ikat kuat2.. kaedah nak masokkan reben ke dalam lubang tu korang boleh masokkan dengan mencucuk hujung reben dengan jarum peniti.. masukkan jarum peniti pada lubang tadi dan tarik dengan playar.. (kene tarik dengan playar sebab lubang tu kecik.. tak boleh nak tarik pakai jari..)  dah siap..

Harap pensil warna abam harith dapat pergi dan pulang dari sekolah dengan selamat la hendaknya..

Pernah tak korang dengar satu cerita pasal meninggalkan kuda?? apa yang perlu kita buat.. kita perlu bertawakal dengan harapan kuda yang kita tinggalkan akan terus selamat dan masih berkeadaan baik.. tanpa dicuri orang atau kuda itu yang berjalan sendiri.. tetapi ada sesuatu yang kita lupa.. lupa nak menambat kuda tersebut.. 

Apa yang sepatutnye kita buat?? menambat kuda tersebut, berdoa dan bertawakal agar kuda tadi selamat kita tinggalkan.. 

Kaitannya dengan cerita pensil warna abam harith ni adalah dengan menambat semua pensel warna agar tak hilang dengan cara die 'bergerak sendiri' atau 'ade orang lain yang gerakkan'.. jom la kite same2 doa semoga anak kite kat sekolah baik2 aje.. omak ni dah tak larat nak tengok peralatan sekolah abam harith asek hilang hari2.. 





2 juta comments on "Tambat Sebelum Terlepas.."

Kakzakie on August 26, 2015 9:47 AM said...

Apa pun kerja kalau tak ada usaha tak akan ke mana kalau hanya berserah pada takdir..

Eda Ejai on August 26, 2015 10:30 AM said...

btol tu kak.. kalau nak berserah je memang tak dapek le..

 

Once Upon A Time Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez