Powered by Blogger.

Monday, April 13, 2015

Soalan Bahasa Melayu Darjah 2 Hampir Sama Dengan Tingkatan 6..


Dipetik dari wall ProfAbdullah Hassan..




ProfAbdullah Hassan

13 April 2015

Apabila soalan latihan anak-anak di sekolah rendah menjadi sama dengan soalan ilmu bahasa untuk ijazah di universiti dan institut pendidikan guru ... tentu ada yang tidak betul.

Ini diajar kepada guru supaya dia pandai mengajar ejaan dan sebutan, sama seperti zaman Pelita Bahasa Melayu 1 karangan Za'ba pada awal tahun 1950-an dan 1960-an dulu.

Ikut teknik yang sama. Ilmu linguistik itu bukan bahan bagi mengajar bahasa di sekolah rendah! Jangan diajarkan kembali kepada anak-anak sekolah rendah. Mereka HANYA perlu belajar ejaan dan sebutan, bukan konsep dan istilahnya.








Ye saya sebagai ibu pon terkjut bile tengok dah belajar deftong dan semua konsep dan istilah dalam bahasa melayu.. 

Kerana saya dulu pon ade belajar tentang istilah ni semua tapi bukan semasa sekolah rendah.. tapi masa tingkatan 6.. 

Hebat anak2 sekarang.. atau mungkin ini hanya memenuhkan silibus sahaja.. tapi bagi saya mempelajari istilah dan konsep ini amat tinggi ilmunya khas buat anak2 yang baru darjah 2.. 



Apa yang saya pelajari dulu ada dalam buku ni.. dan mungkin juga anak2 akan menggunakan buku ini disekolah rendah.. bertabah lah buat guru2 dan ibubap yang memantau anak sekolah.. cabaran untuk membuat kerja rumah (homework) anak pon tak semudah sewaktu kita bersekolah dulu.. 


6 juta comments on "Soalan Bahasa Melayu Darjah 2 Hampir Sama Dengan Tingkatan 6.."

Kakzakie on April 13, 2015 4:20 PM said...

Dulu guna buku Prof.Nik Safiah Karim ok kita dah remaja. Kena budak baru mengenal huruf tak ke tak patut..

Eda Ejai on April 13, 2015 4:22 PM said...

btol Kakzakie.. tengok buku sekolah anak subjek sains pon dah belajar tentang komputer.. eda dulu belajar komputer lepas SPM..

imie fatiema on April 13, 2015 4:59 PM said...

Allahuakbar,dah semakin mencabar dunia persekolahan kan, kena latih anak anak utk cepat kejar kalau tak tertinggal. anak anak sy masih preschool.. tu la tengok buku diorang mcm buku kita dah masuk sekolah rendah dulu.

Eda Ejai on April 13, 2015 6:19 PM said...

imie faatiema ~ tak tau la nnt bila derang masuk IPT ape pulak yang derang kene belajar..

elly nadyra on April 17, 2015 1:55 PM said...

betul
saya dulu sempat masuk tingkatan 6 sebulan sebelum menyambung pelajaran kat itm

masa anak saya darjah 2
sama buku dia ngan buku anak awak
saya google tau utk ajar anak saya

besarnya cabaran anak2 sekarang
kadang2 subjek yang diajar tak logik utk umur mereka
saya memikirkan keperluan topic tu selari ngan umur mereka
mmg tak selari!

LYAfrina on April 22, 2015 1:22 PM said...

setuju tu..
cabaran buat kt sebagai ibubapa & guru masakini..

soklan math pom sama..kesian sgt kt ank2..x smpai lg standrd penerimaan usia ank kita.. huhu..

 

Once Upon A Time Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez