Powered by Blogger.

Wednesday, September 10, 2014

Mozek Rumah...


Beberapa minggu lepas memang bz dengan keadan rumah.. sebabnye mozek rumah terangkat dan memang kene wajib repair.. 

Ni gamba mase 7/8 hari tu.. terangkat mase pagi.. harith tengah makan sarapan.. asben plak ngah duduk atas sofa.. tibe2 prap prap prap prap.. 





Habis terangkat separuh hall rumah.. kat gamba tak bape nampak die terangkat..



Gambar atas ni plak masa 15/8... proses nak tanggalkan mozek baru nak mula.. langsir semua bukak.. sebab habok mesti banyak.. (asben amek masa yang agak lame untuk pilih kontraktor yang boleh repair mozek ni.. dalam seminggu juge la carik orang dengan harga yang berpatutan)




Dah mula nak tanggalkan mozek.. tapi bile start tanggalkan satu mozek satu hall mozek semua terangkat..elok2 separuh je, trus abes satu hal kene bukak.. jenoh.. 





Cam ni la keadaan dalam umah bile mzek dah tanggal.. 


sangat la oreng puteh.. masok rumah pon pakai kasut.. anak2 pon sonok je cam tak de pape.. tetap main sane sini.. 

Kitorang tak de dok umah sesape pon  semasa ketiadaan mozek ni kat hall.. tetap tido kat rumah dalam bilik.. habok tak yah cite la.. bekepok2..


Sangat la sadis.. tapi budak yang main skuter tu peduli ape.. janji dapat main..



Ni plak bilik tengah.. sebagai penempatan sementara untuk kabinet tv dan tv juge.. disebabkan mase ni nak cepat letak makanya main blasah je la.. janji barang masok bilik..


Gamba ni plak amek mase 18/8.. sebenarnya dah siap pasang suku mozek dari luas hall rumah ni.. gamba ni pon amek dari pintu bilik tengah.. bilik yang penempatan sementara tu.. 


Gamba harith buat homework ni plak amek mase 20/8.. nampak kan belakang tu. lagi 3 row je nak siap.. harith pon tak lalu dah dok dalam bilik.. nak juge die dok kat hall buat homework..

Dan akhirnya siap dah pada 21/8


Tayar basikal ngan skuter anak2 dah siap cuci.. dan proses nak mop lantai plak.. (ade org cakap mengemop je keje aku kan.. ate nak buat cam ne.. dah memang kene mop.. bukan suke2 nak mop)



Ada sedikit perbezaan dekat mozek blah depan ni sebab kontraktor tak dapat nak beli mozek yang sama dengan yang asal.. mozek baru blah kiri.. mozek lame blah kanan,, lagi pon mozek yang asal ni dah lame dah.. dalam 8 tahun lepas punye keluaran kot.. jadi amek je la yang agak2 lebih kurang warnanya.. kontraktur tu juge pakai mozek lame yang mana boleh dipakai.. die gantikan mozek baru untuk mozek yang dah pecah je.. ok la jimat duit beli mozek..


Petang tu lepas siap mop hasnaa pon dah rasmi mozek kat hall.. rindu kot die nak baring2 kat hall.. seminggu teperok kat bilik bosan juge.. 

Dan bile tengok dinding umah ya Allahhh.. banyak sangat daki yang melekat. maklom je la dah 7 tahun dok umah ni.. segala mak pak daki sume lekat..

Dan asben ajak ngecat umah malam tu juge..





Ye kami je yang mengecat umah.. tapi kat hall je la.. satu malam dah siap.. caye tak?? hahhahaha...


22/8 pasang brackets tv.. jenoh asben carik sampai kat Pudu nun.. merempit naik moto..














Dah siap pasang tv ngan angkot kabinet tv keluar dari bilik.. lega skit.. tapi keadaan rumah memang sangat la tongkang pecah..


Tengok la.. sangat selerak.. seb baik tak de anak kecik yang baru nak menjulur ke merangkak ke.. kalau tak memang jadi tukang mop lantai je la..

Tetapi ade masalah lain plak timbul..


Pas kitorang cat dalam 3-4 hari ade plak warna putih2 kat dinding.. sangat buruk.. sebab die nampak sangat.. mungkin habok melekat.. dan sangat sensetif bile kene sentuh.. sekejap je die naik putih2..



Kemungkinan penyebabnya cat yang kitorang pakai tu cat yang agak kurang baik kualitinya.. dan harganya juga jauh lebih murah daripada harga cat yang biasa keluar iklan kat tv.



Setelah kami berbincang suami isteri, kitorang setuju untuk cat rumah semula tetepi dengan cat yang mahal skit dari sebelum ni.. dengan harapan cat tersebut tak de la keluar putih2..


Dan pada 31/8 kitorang sambung mengecat rumah lagi.. menegcat buat kali ke dua.. penat tai puas sebab buat sendiri..









(tengok la kalau aku rajin aku buat sambungan entry ni ye)


0 juta comments on "Mozek Rumah..."

 

Once Upon A Time Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez